BLOG BERPINDAH


kepada pembaca setia blog ini.
Blog ini telah berpindah ke alamat


http://futopsecret.blogspot.com

Khamis, 28 Oktober 2010

Zaman Bertuah


Bismillah. alhmdulillah wa solatu was salam ala rasulillah wa ashabihil ajma’in.

Saudara-saudara yang dikasihi sekalian

Zaman-zaman bertuah datang sekali-sekala, tidak di setiap zaman bertuah. Kita tak usah soalkan Tuhan mengapa zaman bertuah datang sekali- sekala. Itu hak Tuhan, tak beradab kalau mempersoalkan Tuhan. Tuhan yang punya segala-galanya, terpulang pada Tuhan. Kita disuruh pandai menerima apa yang Tuhan lakukan.

Zaman bertuah datang sekali sekala diantararnya zaman sahabat tabiin tabi’ tabiin kemudian kosong, datang lagi zaman salahuddin ayubi, sultan Muhammad Al-Fateh. akhirnya zaman bertuah datang zaman Imam Mahdi  yang didahului oleh Pemuda Bani Tamim. Pada zaman ini ada ikhwan & asoib, mereka  itu dirindui oleh rasulullah saw & para sahabat.

Orang yang dipimpin rasulullah saw, bertemu dengan rasulullah saw, & Islam di zaman rasulullah saw dinamakan sahabat. bertuahlah sahabat, beruntunglah sahabat. tentu orang akan berfikir kalau aku hidup zaman sahabat alangkah bahagianya. belum tahu bahgia, takut-takut kalau kita ikut abu lahab. itu akal kita cakap, tapi takdir tuhan belum tahu, tak mesti ikut rasulullah saw, entah mungkin jadi pengikut abu lahab. Tak usah soal tuhan, tuhan tahu.

Orang yang di zaman rasulullah saw sikit sahajapun tak terima rasulullah saw habis. kalau bukan
di zaman rasulullah saw, ada pemimpin yang tak dijanjikan & kita tak begitu taat, tak besar durhakanya. Tapi kalau pada pemimpin yang dijanjikan sikit saja tolak, sikit saja kita cacat, habis. Tapi bagi pemimpin yang tak dijanjikan, tak taat, tak besar dosanya. Tuhan sudah buat perimbangan yang baik.

Orang yang dididik rasulullah saw dinamakan sahabat, mereka bertuah. Apa julukan rasulullah saw kepada sahabat-sahabat? Sahabat-sahabat aku itu diampunkan oleh Tuhan kerana bersahabat dengan
aku. untung, artinya sahabat bukan tak ada dosa, ada juga yang berdosa. rasulullah saw kata, dosa-dosa mereka diampunkan Tuhan karena bersahabat denganaku.

rasulullah saw kata juga sahabat-sahabat aku bagaikan bintang di langit, mana satu dari mereka kamu ikut kamu dapat petunjuk. artinya kalau kita ikut sahabat tak terkenal pun kita boleh dapat petunjuk. bahagialah sahabat kerana semuanya masuk syurga.

Selepas sahabat, termasuk zaman bahagia zaman yang baik iaitu zaman tabiin. Mereka ini orang yang bertemu & islam di tangan sahabat. Tabiin macam sahabat juga dia datang semusim, sekali saja. selepas itu tak ada lagi kelompok manusia yg dinamakan sahabat & tabiin. walau macam manapun hebat pimpinan tak boleh lahirkan sahabat & tabiin.

Selepas generasi tabiin lahir pula generasi tabi’ tabiin. mereka jumpa & islam di tangan tabiin. Jadi zaman bertuah itu 3 kurun. Sepanjang 3 kurun atau 300 tahun inilah umat islam itu dipanggil salafus soleh. ertinya orang dahulu yang soleh-soleh. 3 kurun saja, 300 tahun. Kita tak ada peluang.Oleh kerana mereka dikatakan orang soleh, dunia waktu itu Tuhan serah pada mereka. Empayar islam yang cantik itu berlaku 300 tahun. 700 tahun selepas itu walaupun masih menjadi empayar, tapi tak berjalan secara majoriti orang soleh. dah tinggal sikit-sikit orang soleh, bukan majoriti lagi. sebab itu walaupun islam menjadi empayar, tak ada kesatuan lagi. Dah banyak lahir khalifah-khalifah. Masing-masing negara merujuk kepada khalifah masing-masing. ada yang rujuk kepada khalifah bani umayyah, ada yang rujuk kepada khalifah bani abbasiyah fatimiyah begitulah seterusnya. walaupun islam masih menguasai dunia,
tapi tak satu pemimpin, tak satu tempat rujuk. akhirnya hancur & dijajah.

Kemudian rasulullah saw menyebut, zaman bertuah itu yang rasulullah saw rindu dengan zaman itu, sahabat pun rindu iaitu di akhir zaman yang di dalamnya ada ikhwan & asoib. rupanya di zaman kita ni. Bukan senang nak jumpa zaman ni. zaman asoib zaman ikhwan. tapi apakah kita bertuah belum tahu. macam kita berfikir, alangkah bertuahnya kalau aku dapat hidup di zaman sahabat, tabiin atau tabi’ tabiin. belum tentu. kita direzekikan seolah-olah berada di dalam zaman sahabat. Kalau kita rasa bertuah, tak ada masalah, tak ada krisis. poligami jadi kecil. Ini masih lagi bermasalah,jangan-jangan bukan kita orangnya.

Sebab kalau kita rasa bertuah, tentulah kita akan cukup menjaga dengan penuh rasa takut dengan Tuhan. Seperti umat dulu, bila sebut nabi akhir zaman masing-masing doa nak hidup di zaman nabi akhir zaman. begitu juga ketika rasulullah saw sebut ikhwan & asoib, masing-masing doa semoga panjang umur dapat berada di zaman itu. Padahal sahabat dah dapat hidup di zaman rasulullah saw, itu sudah sangat besar. tapi doa minta panjang umur supaya dapat berada di zaman ikhwan. Kita seronok, tapi rasa saja yang seronok, perangai tak seronok.

Jadi zaman ikhwan & asoib cuma sekali saja, macam zaman sahabat tabiin & tabi’ tabiin tak berulang hanya sekali saja. Kalau kita tak lulus tak ada peluang dah, walaupun panjang umur. Kita dah berada betul-betul  di zamannya, patutnya kita akan berfikir macam mana supaya aku dapat jadi ikhwan asoib,
risau, lupa makan minum. aku ini dapatkah jadi ikhwan paling tidak jadi asoib. zaman yang dirindui rasulullah saw, yang sahabat minta doa panjang umur. Yang kita berada di zamannya tak rasa apa, rasa syok sendiri berada di zaman ini, perangai kita tak syok, tak menyenangkan. hati saja yang menyenangkan. Takut syok sendiri. bukan kita orangnya.

Kalau orang tahu nilai zaman ni, sudah habis-habisan berjuang & berkorban. Tak cukup tenaga, masa fikiran harta wang ringgit habis-habis dikorban dengan harapan dapat jadi ikhwan & asoib. Tapi apa yang berlaku kita macam syok sendiri.tak cemas, kerana sudah jumpa jemaah. tak ada tanda-tanda cemas. Tak cemas itu bahaya. Seperti yang dikata seorang imam, orang yang tak takut dengan suul khatimah
dia akan mati dengan suul khatimah. begitu jugalah orang yang sudah berada di zaman ikhwan asoib, tak takut, tak cemas aku ini jadi tidak layak tidak, insya Allah tak lulus, Jangan syok sendiri.

Kemudian org yang lahirkan ikhwan & asoib sudah ditentukan oleh Tuhan yaitu Imam Mahdi & Pemuda Bani Tamim. Datang profesor besar macam manapun takkan mampu melahirkan ikhwan asoib. Ini ketentuan dr Tuhan. Macam tuhan dah tentukan takkan lahir shbt kalau tak dididik rasulullah saw, takkan lahir tabiin kalau bukan dididik sahabat. Begitu juga, takkan lahir ikhwan asoib kalau tak ada Fata At-Tamimi & Imam Mahdi.

Imam Mahdi belum lahir tapi dia sudah berperanan secara tersirat secara ghaib, dia berperanan kepada Pemuda Bani Tamim, Pemuda Bani Tamim berperanan kepada pengikutnya yaitu calon-calon ikhwan & asoib. Hakikatnya Imam Mahdilah yang berperanan. Seolah-olahnya Pemuda Bani Tamim wayang
kulitnya. Yang orang nampak kulitnya itu, Pemuda Bani Tamim yang sebenarnya dia digerakkan Imam Mahdi di belakangnya. kalau didengar ulama yang tak faham, saya dikatakan sesat pula.

Keramat Imam Mahdi yang besar bersifat maknawi, dia tak lahir lagi, dia boleh monitor Pemuda Bani Tamim. Yang mana Pemuda Bani Tamim pula boleh monitor calon-calon ikhwan & asoib. Itulah diantara keramat besar yang Tuhan bagi kpd Imam Mahdi. Apa tandanya? Kalau IM tak berperanan sekarang, tak jadi, tak ada kebangkitan, tak lahir ikhwan, tak lahir asoib, sebab tu dia dah berperanan, cuma tak
nampak. Apa buktinya? ini termasuk keramat besar Imam Mahdi.

Minda Abuya. walaupun sekolah tak tinggi, apa saja yang disoal, Abuya boleh jawab. Abuya
bagi kuliah tanpa buka kitab, tanpa fikir-fikir dulu, tanpa agak-agak dulu. Hakekatnya Imam Mahdi yang berperanan bagi ilmu itu. Kalau harap Imam Mahdi nanti yang akan bagi ilmu & didik, mengambil masa 30 tahun, saya tak sempat sudah mati. Kalau begitu secara tersirat betul kata rasulullah saw Imam Mahdi lahir di awal kurun artinya sudah berperanan, cuma kita tak nampak. Digunakan seorang
seorang dulu, macam mikrofon. Ia boleh cakap? Tak, yang cakap manusia, Abuya. Kalau tak faham ia akan kata, pandai mikrofon cakap. Begitulah Abuya ini, yang sebenarnya bercakap depan tuan-tuan semua adalah Imam Mahdi. Orang tak nampak dia.  Kalau hasil belajar saja, tak munsabah. taraf ilmu agama Abuya sama dengan kita. Ilmu islam pun tak habis, tapi Abuya boleh cakap ekonomi, saikoloji,
sejarah, politik. Ini menunjukkan Abuya dapat. Abuya boleh cakap semua aspek kehidupan. Ilmu tu dilalukan saja, hakekatnya Imam Mahdi. Sebab tu ada yang bertanya atau menganggu fikirannya. kata Imam Mahdi lahir di awal kurun, dah terlajak awal kurun tak lahir pun. Sebenarnya dia dah berperanan sejak awal kurun cuma tersirat. Macam Imam sayuti cakap, kedatangan Imam Mahdi ke dunia 1407 H. Bagi ulama yang tak faham, dia akan kata, meleset berita yang dibawa Imam Suyuti itu. tidak, tak meleset. Sebenarnya Imam Suyuti bercakap hal tersirat. dia diberi ilmu oleh tuhan orang ramai tak dapat.Betul. Kalau ijtihad dia tak betul, saya tak mampu. Dia berperanan diawal kurun tu dia guna org lain dulu. mengapa?

Sebuah perjuangan besar di dunia mesti didahului oleh ilmu, pimpinan, kesadaran, persatuan, perpaduan. Kalau setelah Imam Mahdi lahir baru nak bagi ilmu. nak dakwah, nak meminpin, nak satukan orang, 30 tahun pula. kita semua tak peluang, lebih separoh tak berpeluang.

Jadi satu keramat besar Imam Mahdi yang bersifat maknawi, Imam Mahdi sampaikan ilmu,
pimpinan, perpaduan. Dia buat dari balik tabir .dah siap baru dia lahir. dia tak bagi ilmu lagi. dia ajak terus tawan palestin. Kalau hari ini laratkah saya? tak. Ini bukan hak saya. Saya boleh dapat
ilmu, pimpin saja, lahirkan jemaah saja. Itulah kemampuan yang Tuhan bagi. kalau saya kata mari tawan palestin, habis kita. sebab tu mesti disiapkan tapak dulu, lepas tu lahir IM, IM terus ajak kita perang.

Nak perang ni perlu kekuatan besar. nak hadapi amerika, nak bunuh sistem-sistem yang mereka buat, itu bukan taraf saya. Zaman aman damai taraf saya, kena ISA itu taraf saya, lebih itu saya tak mampu. Zaman Imam Mahdi tak, ia ajak ikhwan asoib terus perang., keramat Imam Mahdi tu besar. Hadis ada
sebut diantara keramat Imam Mahdi, musuh-musuh tu banyak ditenggelamkan bumi. Saya mampukah? tak. Kena ISA pun tak larat. Tak besar ke Imam Mahdi? dia tak lahir lagi sudah berperanan. Lahir nanti lagi besar peranannya. satu demi satu jatuh, akhirnya palestin dapat ditawan dari Israel.

Tiada ulasan: