BLOG BERPINDAH


kepada pembaca setia blog ini.
Blog ini telah berpindah ke alamat


http://futopsecret.blogspot.com

Selasa, 20 November 2012

Bola Sepak adalah H----!

PANDANGAN MAULANA SYEIKH NAZIM AL HAQQANI RH TENTANG BOLA SEPAK.


(Berikut adalah sebahagian petikan suhbah maulana pada 6 JUN 2010 di Lefke, Pulau Cyprus)

---- Orang ini (ahli parlimen) mengatakan bahawa dia adalah  Menteri urusan Dalam Negeri, Menteri Olahraga(sukan). Saya tidak pernah mendengar dalam Al Quran ada satu perintah pun bagi manusia mengadakan permainan atau pertandingan bodoh dan menjadikan seseorang di pemerintahan untuk mengurus olahraga, bola sepak. Dimana bola sepak? Arab Saudi.

Wahai ulama'-ulama' salafi! mengapakah kalian tidak mengatakan hal ini adalah HARAM? Di mana-mana anak-anak muda kita mencuba belajar bola sepak. Itu adalah suatu tanggungjawab yang besar dan suatu yang berat untuk melawan perintah Allah swt. Mengapa kalian tidak mengatakan

"Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepadaKU" (Quran 51:56)

(Maulana berdiri dan duduk kembali)

Di mana ulama'-ulama' kita dari Azhar Syarif? "mengapa mereka tidak mengatakan ini dalah HARAM?

(Maulana mengangkat tangan seakan-akan memegang sebuah pialah)

Dimanakah ulama'-ulama' kita? Mengapa mereka tidak bertanya padamu? Suatu ketika kalian mesti berbahagia. Ibrahim Adzham beliau seorang sultan yang berkuasa. Beliau sangat menyukai berburu. Dalam pemburuan memang ada hal-hal yang dapat memberi manfaat bagi manusia. Namun bagi para sultan berburu adalah sesuatu yang lain. Saat itu beliau mengejar seekor rusa.

Tepat saat itu pula beliau mendengar suatu suara dari alamul ghaib, wilayah-wilayah yang tidak nampak, yang berkata

" wahai Ibrahim apakah kamu fikir dirimu diciptakan untuk ini(berburu)?"

Dan suara kedua mendatanginya

"wahai Ibrahim! apakah kau fikir bahawa perintah langit datang padamu untuk berburu?"

Dan orang-orang itu tidak mengetahui apa-apa kecuali bola sepak, bola sepak, bola sepak dan bola sepak. sebelas di sisi ini dan sebelas di sisi yang lain. Mereka menaruh sebiji bola sepak kemudian berlarian mengejar bola tersebut!

Sungguh suatu kedunguan. Kemudian di sekitar mereka kalian akan melihat dan menyaksikan ratusan ribu orang lainnya yang mengikuti jalannya perebutan bola itu. Mengapakah kalian tidak mengatakan itu adalah HARAM?

Wahai ulama'-ulama' salafi, wahai para doktor syariah, wahai ulama'-ulama' Azhar Syarif! Mengapa kalian tidak memberikan peringatan pada umat Islam bahawa hal tersebut adalah HARAM? itu adalah HARAM! tak seorang pun yang dapat mengatakan halal. Hal ini bererti para ulama'  tidak lagi mengetahui apa yang halal dan apa yang haram. Lalu bagaimanakah mereka berharap bahawa barakah dari langit akan datang pada diri mereka?----

Tiada ulasan: